MPI præsenterer data – på sin Drug Response Predictor teknologi, der kan forudsige, hvilke indikation der vil blive godkendt af FDA. Data præseteres på ADAPT kongressen i Boston

Selskabsmeddelelse

Hørsholm, 14. november 2013 – Medical Prognosis Institute A/S (MPI) præsenterer data på sin DRP teknologi – en multipel biomarkør- der nu gør det muligt med stor sandsynlighed at forudsige hvilken indikation der vil blive godkendt af FDA (de amerikanske sundhedsmyndigheder). Præsentationen foregår på Cambridge Healthtech Instituttets femte årlige ADAPT kongres (Accelerating Development and Advancing Personalized Therapy) i Boston 4-6 november 2013.

Baggrund
MPIs førende produkt DRP (Drug Response Predictor) er en multipel biomarkør udviklet til at forudsige, hvilke kræftpatienter er mest sandsynlige respondenter på et givet kræftlægemiddel. DRP-metoden er testet i 24 forsøg, hvor 20 forsøg var positive. DRP er også eksternt valideret, hvilket er publiceret i samarbejde med førende statistikere på MD Anderson Cancer Center.

DRP metoden kan også bruges til at designe kliniske udviklingsplaner dvs at vælge, hvilke indikationer er relevante for et givent kræftlægemiddel. Endvidere-  og i tillæg til dette, kan enkelte patienters gen-mønstre analyseres som en del af en screening-procedure for et klinisk forsøg. Dette er for at sikre inklusion af patienter, der har højst sandsynlighed for effekt af lægemidlet. DRP-metoden er anvendelig for alle kræftsygdomme, og er patenteret for mere end 60 kræftlægemidler i USA i 2013.

Data præsenteret på ADAPT kongressen
Data præsenteret på kongressen rangerer 65 kræftlægemidler, der er godkendt af FDA. I 21% blev den FDA-godkendte indikation korrekt forudsagt og i 57% var den godkendte indikation blandt top 5 forudsigelserne. Det vil sige at 73% af forudsigelserne var bedre end “random” (tilfældigt). For yderligere detaljerede oplysninger henvises til vedlagte poster, som også er at finde på selskabets hjemmeside.

“Denne analyse er udført for at demonstrere den statistiske nøjagtighed, som MPIs biomarkør kaldet DRP kan forudsige mhp at vise hvilke indikationer for et kræftlægemiddel, der vil blive godkendt af FDA.  Jeg er overbevist om at DRP’en kan være et stærkt værktøj for lægemiddeludviklere” siger CSO og stifter Steen Knudsen.

“Gennem de sidste tre årtier har læger og medicinalvirksomheder været henvist til at bruge behandlinger der bedst kan beskrives som ” one size fits all “- på trods af det kendte faktum, at enhver kræftknude er unik. MPIs Drug Response Prediction metode tager højde for dette faktum. Metoden er i stand til at analysere enorme mængder af komplekse data fra patientens individuelle vævsprøver, der kan anvendes til at forudsige lægemiddelrespons og har derfor potentiale til at blive en længe ønsket nøgle til “Personalized Therapy” (individuel behandling) ” siger CEO Peter Buhl Jensen.

For yderligere information kontakt venligst

Peter Buhl Jensen, CEO

e-mail: [email protected]

Mobil: +45 21 60 89 22